Månedens pasient April

Ozzy klar for operasjon
Innsnitt over den første testikkelen
Testikkelen er frigjort.
Testikkelen kan nå fjernes
Testikkelen er fjernet og underhudsvev kan syes sammen
Testikkeln nr to er frigjort.
Sårene er lukket og operasjonen ferdig.

Månedens hund denne gangen,ble Ozzi.
Han kom inn for å få utført en kastraksjon (fjerning av testiklene/sine "edlere deler"). Grunnen til dette, var rett og slett fordi han i en aldre av to år,har klart å få fire valpekull på samvittigheten😮. Når man da bor på gård og er fungerende gårdshund,er det fryktelig lite kjekt å bli buret inne/bundet fast hele tiden.
Så for at Ozzi skal få lov til å fortsette tilværelsen som glad og lykkelig gårdshund,ble valget rett og slett å kastrere🙂.

Det er mange og delte meninger om kastrering av hannhunder er noe som bør gjøres av andre grunner enn medisinske (sykdom). Det man bør huske på,er at det ikke skal være en hvilepute for en hund med manglende oppdragelse eller adferdsvansker. En hund med stor jaktlyst,vil for eks ikke få mindre jaktlyst om den blir kastrert. En uppdragen hund blir ikke mer oppdragen,heller.På samme måte som at en hund med en del adferdsproblemer ikke nødvendigvis blir noe bedre. Kanskje den faktisk blir verre. Så det bør være et gjennomtenkt valg.

Fordelen er jo at man slipper uønskede valpekull, og en stresset hannhund som kun tenker på damer og sliter med å spise når det er løpetid i nærheten.